Sjuklön enligt lag - Så fungerar det i Sverige

När man blir sjuk är det viktigt att känna till sina rättigheter och skyldigheter enligt lagen. Sjuklön är ett ämne som många inte har så stor kunskap om, men som kan vara avgörande vid sjukdom. I denna artikel kommer vi att utforska hur sjuklön fungerar enligt lagen i Sverige och vad du behöver veta för att försäkra dig om att du får rätt ersättning vid sjukdom.

Arbetsgivarens skyldigheter

När en anställd blir sjuk, har arbetsgivaren vissa skyldigheter enligt lagen. Enligt Arbetstidslagen är arbetsgivaren skyldig att betala sjuklön under de första 14 dagarna av sjukdomen. Detta kallas för karensavdrag. Karensavdraget innebär att den anställde inte får sjuklön för de första två veckorna av sjukdomen.

Efter karensdagen har arbetsgivaren sedan ansvaret att ansöka om ersättning från Försäkringskassan för den anställdes sjuklön. Det är viktigt att arbetsgivaren gör denna anmälan i tid för att undvika förseningar i utbetalningen av sjuklönen.

Sjukpenning från Försäkringskassan

Efter den första karensperioden på 14 dagar kan den anställde få sjukpenning från Försäkringskassan. Sjukpenningen är en ersättning som betalas ut till de som är för sjuka för att arbeta och är berättigade enligt lagen. Hur stor ersättningen blir beror på flera faktorer, såsom tidigare inkomst och sjukdomens längd.

Det är viktigt att notera att sjukpenningen inte ersätter hela den anställdes tidigare lön. Istället utgör sjukpenningen en viss procentandel av tidigare inkomst, vilket kan variera beroende på den anställdes inkomstnivå.

Krav för att få sjukpenning

För att vara berättigad till sjukpenning måste den anställde uppfylla vissa krav. En viktig faktor är att sjukdomen måste vara medicinskt konstaterad och vara tillräckligt allvarlig för att hindra den anställde från att utföra sitt arbete.

Den anställde måste också ha en sjukintyg från en läkare eller annan läkemedelskontrollerad personal. Sjukintyget är ett viktigt dokument som styrker sjukdomen och behövs för att Försäkringskassan ska kunna bedöma rätten till ersättning.

Återgång till arbete

När den anställde känner sig redo att återgå till arbete efter en sjukperiod måste denne informera arbetsgivaren om detta. Därefter kan arbetsgivaren begära ett intyg från läkaren som bekräftar att den anställde är redo att återgå till arbete.

Det är viktigt att notera att arbetsgivaren inte kan förbjuda en anställd att återgå till arbete om läkaren bedömer att den anställde är redo. Om arbetsgivaren inte accepterar läkarintyget kan den anställde kontakta Arbetsmiljöverket för att få hjälp med att lösa eventuella tvister.

Relevanta nyckelord

  • Sjuklön enligt lag
  • Rättigheter vid sjukdom
  • Skyldigheter arbetsgivare
  • Karensavdrag
  • Sjukpenning Försäkringskassan
  • Krav för att få sjukpenning
  • Återgång till arbete efter sjukdom

Sammanfattning

Att förstå hur sjuklön fungerar enligt lagen är viktigt för att säkerställa att man får rätt ersättning vid sjukdom. Arbetsgivaren har skyldigheter att betala sjuklön under den första karensperioden och att ansöka om ersättning från Försäkringskassan därefter. Den anställde kan få sjukpenning från Försäkringskassan efter karensdagen. Det finns vissa krav som måste uppfyllas för att vara berättigad till sjukpenning och det är viktigt att vara medveten om dessa. När den anställde är redo att återgå till arbete måste detta kommuniceras till arbetsgivaren.

Diploma Premium

All utbildning online till ett pris

Få obegränsad tillgång till hundratals utbildningar i ett helt år.

Utbildning när & var du vill

Utbildas via din dator, mobil eller surfplatta.

Kompetensutveckling

Ta del av hundratals diplomerande utbildningar.

Utbildning i din egen takt

Titta, lyssna och repetera hur mycket du vill.

© 2022-2023 Diploma Group AB. Alla rättigheter reserverade.